Weh ini entri Tahun 2014

Tahun baru 2014.
Tahun ni lain.
Tahun yang lain.
Tahun di mana aku tak mencipta azam.
Tahun di mana aku tak terfikir nak cipta azam.
Tahun di mana mungkin azam tahun-tahun lepas aku akan cuba selesaikan.
Tahun di mana mungkin aku akan sekadar terfikir untuk selesaikan azam tahun-tahun lepas.
Tahun di mana mungkin aku akan abaikan azam tahun-tahun lepas yang tergendala.

atau

Ini tahun 2014.
Ini tahun aku akan lain.
Ini tahun mungkin aku akan hidup mengikut arus.
Ini tahun mungkin aku akan hidup melawan arus.
Ini tahun mungkin aku akan hidup bersyukur dengan rezeki Allah.
Ini tahun mungkin aku akan sekadar hidup selagi diizinkan Allah.

atau

Kita tunggu tahun depan.

........

Cerita lalu.

"Malam ni ada bunga api kat gerbang malam, tak pergi tengok ke Ida." tanya Cik Din selaku anak opah aku, abang mak aku, pakcik adik aku,suami bini dia, bapak anak-anak dia, dan jiran kepada jiran dia.

Aku mengeliat.

"Umm tak kot, tak teringin rasenye." 

........

Kalaulah percikan bunga api tu boleh membebaskan jiwa-jiwa mereka yang bermasalah, alangkah bagus. Sekadar duduk atau berdiri sambil mendongak ke langit melihat percikan api di udara dan meneliti setiap bunyi-bunyi letupan bungai api dan menyorak kuat "wuuuuuoooooooo!".

Lalu mereka pulang ke rumah, tidur, dan bangun seperti tahun yang lepas dan mereka masih tidak solat Subuh juga seperti tahun yang lepas.

Tiada tahun baru yang dapat mengubah, melainkan jiwa yang baru. Tiada bunga api dapat membakar syaitan, melainkan jiwa yang baru.